Når du er gravid og nedtrykt

Hvorfor er jeg nedtrykt, når jeg er gravid?

Sidder du også med det spørgsmål, skal du vide, at der er mange andre gravide, der sidder med det samme spørgsmål.

Der er mange gravide, der ikke kan glæde sig over deres graviditet i det omfang, de gerne vil og det er frustrerende for dem. Fordi de har glædet sig til at blive gravide og fordi de glæder sig til at blive forældre.

Måske bebrejder du dig selv over, at du er nedtrykt i din graviditet, måske har du dårlig samvittighed over det eller måske er du flov over, at du har det, som du har det og ikke kan nyde din graviditet i det omfang, du gerne vil.Pas godt på dig selv, når du er gravid og nedtrykt.

Det er helt okay at være gravid og nedtrykt ind imellem og du skal hverken bebrejde dig selv eller have dårlig samvittighed over det.

Derimod er det vigtigt at passe rigtig godt på dig selv.

Jeg ved godt, at det ikke er let at stoppe med at have dårlig samvittighed eller at bebrejde dig selv. Jeg ved også godt, at selvom jeg siger, at det er helt okay at være gravid og nedtrykt, så resulterer det ikke i, at du pludselig kommer til at glæde dig mere over din graviditet.

Derfor vil jeg her i indlægget giver dig nogle helt konkrete redskaber, du kan bruge, når du er gravid og nedtrykt eller har det svært i din graviditet.

Humørsvingninger, nedtrykthed eller depression?

Langt de fleste gravide har humørsvingninger og blandede følelser i løbet af deres graviditet. Det skyldes både hormonelle forandringer, men i høj grad også de store forandringer, der sker med dig og med jeres familie.

Det er altså helt normalt, at humøret ikke altid er det bedste og at du måske også føler dig mere sårbar, end du har været tidligere.

Hvis du er nedtrykt og det tager på dit overskud, er det imidlertid vigtigt at du stopper op og vurderer, om du skal have noget professionel hjælp og i så fald hvilken.

Hver 10. gravid rammes af en depression (Det Sociale Netværk, 2011). Dertil kommer at mange gravides depressive tilstand ikke opdages (før efter fødslen) og at langt flere gravide har depressive symptomer, er nedtrykte og triste uden at have en depression.

Forskning viser at risikoen for at få en efterfødselsreaktion kan opdages 4 måneder før en fødsel.

Det er altså vigtigt at forholde dig til din nedtrykthed. Både selvfølgelig for at passe på dig selv og dit barn, men også for at forebygge efterfødselsreaktioner.

Hvis du har mistanke om, at du har en depression, er det rigtig vigtigt, at du tager kontakt til din egen læge og din jordemoder, så der kan tages højde for det i det konsultationsforløb, tiltænkt dig.

Derudover er du også altid velkommen til at tage kontakt til mig, hvis du har brug for at snakke med en professionel og blive hjulpet igennem en svær tid.

Du kan tage kontakt til mig her kontakt@moderskabet.dk

Er du nedtrykt i et omfang, hvor du vurderer, at det ikke er nødvendigt med professionel hjælp, er der meget du selv kan gøre. Der er helt konkrete redskaber, der kan hjælpe dig til at få mere overskud og glæde. Redskaberne kan du også bruge sideløbende med en professionel hjælp.

Forebygge efterfødselsreaktion

Din forandringsproces

Når den første glæde over at være blevet gravid har lagt sig og hverdagen igen begynder, opdager du måske, at der, udover selve din graviditet, også er mange andre ting, der forandrer sig.

På grund af de hormonelle forandringer en graviditet medfører, vil dit humør have lettere ved at ændre sig og du kan opleve at være mere træt.

Din graviditet er ikke kun en tid, hvor dit barn dannes og vokser, men det er også en tid, hvor du dannes som mor. Allerede under graviditeten sker der en omfattende forandringsproces med dig, som også kan have indvirkning på dit humør.

Denne forandringsproces kan bevirke, at du og dine nærmeste måske synes, du ændrer dig.

Det kan være, at du bliver mere indadvendt, at du ikke har lyst til de samme ting længere, som du tidligere har haft.

Du prioriterer måske din tid helt anderledes nu og måske er der andre aktiviteter eller værdier, der bliver vigtige for dig.

Det kan også være, at du oplever, at dit forhold til din partner, til din familie og dine venner forandrer sig.

På dit arbejde eller dit studie kan du måske også mærke, at din indsats og dine ambitioner ændrer sig.

Det kan være en voldsom omvæltning for mange og noget de færreste er forberedte på, når de forestiller sig deres graviditetstid.

Nogle kvinder oplever måske ikke de store forandringer i deres hverdag og andre igen kan have det helt fint med de forandringer, der sker med dem.

Men der er altså også mange, der bliver overvældet af forandringerne, der har svært ved at finde fodfæste og bliver ked af det, nedtrykte eller oplever symptomer på angst eller stress.

Hvad kan du gøre, når du er gravid og nedtrykt?

Vigtigst er det, at du accepterer din situation, som den er lige nu. Og at du ikke bebrejder dig selv eller skammer dig over det.

Dernæst er der også noget, du kan gøre for at få mere overskud.

Jeg kan ikke garantere dig at din nedtrykthed forsvinder helt, men jeg kan give dig nogle konkrete redskaber, der kan hjælpe dig, når du får det svært og der kan hjælpe dig med at få mere overskud.

Det kan være en god idé at sætte 30-60 min af, hvor du kan være alene og har ro omkring dig. Skriv meget gerne dine overvejelser og svar ned, så du kan hente dem frem, når du har det svært eller er nedtrykt.

Hvad er vigtigt for dig at prioritere i dit liv lige nu?

Din graviditet er en begrænset periode af dit liv. Hvad er vigtigst for dig i dit liv lige nu, i denne periode af dit liv?
Det, der ikke er vigtigt for dig, er det:

  1. noget du helt kan undvære/undlade?
  2. kan du vente med det til en anden periode af dit liv?
  3. er det noget, der er andre, der kan gøre for dig?
  4. eller er det noget, du kan få hjælp til at klare? (Af hvem, hvornår og hvordan?)

Hvad og hvem giver dig støtte og energi?

Er der nogle personer i dit netværk, der er gode til at støtte dig? Er der nogen i dit netværk, du får overskud og energi af at være sammen med? Kan du bruge mere tid sammen med dem? Kan du spørge dem, om de vil være der for dig i denne tid?

Er der nogle aktiviteter eller steder, der støtter dig, giver dig overskud eller energi? Og kan du prioritere mere tid til det eller opsøge de steder?

Kan du skabe mere ro?

Når du er nedtrykt, kan du komme til at bruge rigtig meget energi på negative følelser og tanker. Kan du give dig selv mere ro i din hverdag? Ro hvor du lader op og hvor du tager et frirum/pause fra det, der tynger dig. Det kan f.eks. være at gå en tur, løbe en tur, lave yoga, meditere, høre musik, der beroliger dig eller være kreativ.

Hvilke aktiviteter, giver dig ro og giver dig et frirum? Og kan du sætte bare 15-20 min af til det hver eller hver anden dag?

Hvad kan du gøre ved dine negative og positive tanker?

Hvilke negative tanker har du og kan du gøre noget for at give slip på dem? Er der nogle helt konkrete ting, du bekymrer dig om? Er der spørgsmål, du kan få klare svar på, så du kan få streget dem fra din bekymringsliste.

Er der opgaver, der skal gøres og som fylder for dig?

  1. er det vigtigt at få ordnet nu?
  2. kan det helt undlades?
  3. kan det vente?
  4. er der en anden, der kan ordne det for dig?
  5. eller er det noget, du kan få hjælp til at få gjort? (Hvem, hvornår og hvordan?)

Hvilke positive tanker kan du holde fast i? Hvilke tanker gør noget positivt ved dig? Hvad glædes du over? Hvad glæder du dig til? Er der nogle tanker, personer, begivenheder, steder du kan tænke på, som vækker nogle positive følelser i dig?

Sceneskifte

Ofte når vi er fanget i negative tanker eller følelser, kan vi blive låst fast i dem og have svært ved at slippe væk.

Prøv at se, om der er noget helt konkret, du kan gøre for at ”slippe væk”? Lave et sceneskift, som det også kaldes. Det kan være at gå ind i et andet lokale. Stoppe med det, du er i gang med og begynde på noget helt andet. Slukke for den musik, du hører og sætter noget helt andet på. Tage kontakt til en person, hvis du sidder alene.

Brug lidt tid på at finde noget helt konkret, du kan gøre, når du bliver fanget i de negative tanker eller følelser.

  1. Er det at snakke med en bestemt person?
  2. Er det at gøre noget aktivt?
  3. Er der noget helt konkret, du kan gøre for at bryde de negative tanker og i stedet styrke dine positive tanker?

Hvad så nu?

Når du har gennemgået og svaret på ovenstående spørgsmål, kan du lave en hjælpeliste til dig selv. Skriv de løsninger ned, du er kommet frem til.

Gerne i prioriteret rækkefølge. Skriv først den løsning ned, som du forestiller dig, kan virke bedst for dig. Dernæst den næste løsning osv.

Du kan også lave en liste over hvilke løsninger, der vil være gode for dig på bestemte tidspunkter eller i bestemte situationer.

Rediger gerne din hjælpeliste løbende, når du får erfaringer med, hvad der virker bedst for dig og i hvilke situationer.

Helt konkret. Hvad er næste skridt for dig?

Har du nogle retningslinjer for, hvad der kan hjælpe dig og hvordan, når du har det svært?

Jeg håber, du kan bruge øvelserne og at de kan hjælpe dig til at få mere ro og overskud, når du har det svært.

Hvis du har spørgsmål, er du altid velkommen til at stille dem i kommentarfeltet herunder.

Underviser dig når du er gravid og ked af det

De bedste hilsner,

Gitte Daasbjerg,
Psykoterapeut, MPF. Musikterapeut, cand.mag.

Læs mere om Gitte her –>

Er du gravid og nedtrykt, og har du brug for at snakke med en professionel?

Kontakt mig på
22 30 64 62 eller kontakt@moderskabet.dk
for at aftale en tid til en samtale

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *